Barns rätt till rörelse, lek och vila är en grundläggande del av barndomen, och glädjen hos barn som får använda sin kropp är omedelbar och smittande. Att susa nedför en backe, hoppa hopprep, spela boll eller ligga på en mjuk mossbädd och lyssna till fågelsång, eller leka kurragömma är aktiviteter som både stimulerar och återhämtar. Enligt FN:s barnkonvention, artikel 31, har alla barn rätt till lek, vila och fritid. Det är en rättighet att värna om varje dag.
I dagens stillasittande samhälle är det avgörande att vi skapar miljöer som uppmuntrar till rörelse och lek. Skolan, skolgården och naturmiljöer erbjuder fantastiska möjligheter för barn att röra på sig och utvecklas på ett naturligt sätt och därför är det också naturligt att barn får röra på sig på eftis.
Naturen är en oslagbar arena för lek och rörelse, där barn kan klättra, springa, hoppa och utforska. Forskning visar att dessa aktiviteter inte bara stärker motoriken utan också främjar koncentration och minskar rastlöshet. Utomhusmiljöer skapar dessutom förutsättningar för kreativ lek utan färdiga leksaker, vilket stimulerar barnens fantasi och problemlösningsförmåga.
Lek är också ett viktigt verktyg för social och emotionell utveckling. Genom leken lär sig barn att hantera konflikter, samarbeta och kommunicera. På eftis har barnen friare möjligheter att verkligen få använda sin kropp fysiskt. Skolans gymnastiksal, gården och naturen ger en lugnande effekt när det finns tid att träna och öva upprepningar, som kanske inte skolgymnastiken har tid för.
Utomhus är en inkluderande miljö för alla
Utomhus och i naturen styr barnens intresse leken, och alla är välkomna att delta utifrån sina egna förutsättningar. Som vuxna har vi en viktig roll i att uppmuntra och skapa trygga, prestationsfria miljöer där barn kan utvecklas i sin egen takt. Att lyssna på barnens idéer och inkludera dem i planeringen stärker deras känsla av delaktighet och självförtroende.
På eftis finns det tid och utrymme för lek och vila, som en av de bästa förutsättningarna för framtiden – en trygg och stimulerande grund för både utveckling och välbefinnande.
Motorik är en central del av barns utveckling och spelar en avgörande roll för deras hälsa, lärande och sociala samspel. Motoriska färdigheter delas upp i:
Grov motorik, som omfattar rörelser som att hoppa, springa och klättra.
Finmotorik, som handlar om små, precisa rörelser, exempelvis att skriva eller rita.
Dessa färdigheter utvecklas snabbt under grundskoleåren och påverkar både barnets fysiska och kognitiva utveckling.
Motoriken är viktigt för barns:
Fysisk hälsa, motoriska aktiviteter stärker muskler, leder och balans, vilket gör barnet tryggare i sin kropp och minskar risken för skador.
Akademisk utveckling, motoriska övningar aktiverar hjärnan och stärker förmågor som koncentration och problemlösning. Finmotoriska färdigheter är också avgörande för att skriva, rita och hantera verktyg.
Social interaktion och självkänsla, barn med god motorik deltar lättare i lekar och idrott, vilket stärker deras självkänsla och sociala band. Träning ger också framgångs känslor och motiverar dem att pröva nya utmaningar.
Vardagliga utmaningar, motoriska färdigheter gör det lättare att hantera vardagliga situationer som att klä sig, bära skolväskan eller delta i idrottslektioner. Barn som kämpar med dessa färdigheter kan annars känna frustration och osäkerhet.
Hur vi stöder motorisk utveckling?
Motorisk träning kan enkelt integreras i vardagen på eftis, genom lek och rörelse (Hinderbanor, bollspel och balansövningar stärker grovmotoriken). Genom utelek i naturen (klättring i träd, balansgång på stockar och löpning på ojämna underlag utmanar både balans och styrka). Genom kreativa aktiviteter (att rita, pärla och klippa tränar finmotoriken och främjar kreativitet) och genom idrott och organiserade aktiviteter (idrottslektioner är en naturlig arena för att träna både grov- och finmotorik).
För barn med motoriska svårigheter kan anpassade övningar och tydliga instruktioner vara avgörande. Att ge barnet tid och fira små framsteg stärker deras motivation och självkänsla.
Till sist
Att främja motorisk utveckling är att investera i barns framtid. Genom att erbjuda variation av aktiviteter som tränar både grov- och finmotorik, hjälper vi barn att utvecklas på ett hälsosamt, roligt och hållbart sätt.
Barn som får röra sig och leka mår bättre, lär sig mer och blir starkare – både i kropp och själ.
Eva-Lotta Backman
Sakkunnig i fysiska aktivitet för barn och unga
Finlands Svenska Idrott