Eftis i fokus: Botby grundskolas eftis i Helsingfors

Besök: 3.9. 2014
Text och bild: Ellen Holmström

När jag kommer till Botby grundskola klockan halv tolv är skolgården tom. Om bara en halvtimme då eftis börjar kommer den att vara full av elever och liv, men nu är lektionerna ännu i gång. Jag hinner tala lite med eftisledarna Johanna Saxén och Hedda Byman-Fagerholm i lugn och ro innan barnen kommer. Tillsammans med tre andra eftisledare och ibland en ambulerande eftisledare ansvarar de för Botby grundskolas eftis 56(!) barn.

Eftiset består egentligen av två olika eftisar; kommunens Blommis eftis och Barnavårdsföreningens Botby eftis. I praktiken märks detta egentligen ändå bara på att barnen prickas av på olika listor då de kommer och går från eftiset och på att de ställer sig i olika köer då det är dags för mellanmål. Samarbetet mellan de två eftisarna verkar fungera utmärkt och nästan all verksamhet är gemensam. Också samarbetet med skolan fungerar bra enligt Johanna och Hedda, men Johanna poängterar att hon också är noga med att fråga om det är någonting hon undrar eller behöver veta.
- Det är viktigt att också själv vara aktiv.

Jag får se ett exempel på det goda samarbetet med skolan vid avprickningen av eleverna. Några av eleverna ska nämligen ha diktamen och kommer att komma senare än vanligt till eftis. Det här får eftisledarna information om i form av en lista på de barn som har diktamen. Avprickningen av barnen förlöper annars också smidigt fastän de två eftisarna har skilda närvarolistor, barnen vet precis vem de ska pricka av sig hos. Då de är avprickade får de gå till skolgården där de kan leka tillsammans. De får själva ta ut det de behöver för sina lekar ur ett förråd där det finns allt från ”hula hula-ringar” och hopprep till sandleksaker och bollar. Det tar inte länge förrän barnen har sysselsatt sig med bl.a. fotboll, badminton, hemlekar, lek med sand, klättring och gungning.

 

   

Till vänster: leksaksförrådet. Till höger: Tilda och Isabelle leker hemlek.

 

Jag går omkring på skolgården och talar lite med barnen. De flesta av dem vill gärna bli fotade och intervjuade. De berättar vad de tycker mest om på eftis och vad de brukar göra. Allihopa verkar tycka att eftis är roligt och att där finns mycket att göra. Detta stämmer väl överens med den utvärdering som eftisledarna bad barnen göra i slutet av vårterminen. De fick utvärdera olika aspekter av verksamheten med hjälp av smileys och det förekom inte en enda ledsen smiley.

 

 

Selma, Ooda och Louisa vid sin favoritplats på skolgården. Man kan
hänga i knäveckan från stängerna!
 

Vid halv två är det dags för mellanmål. Eftisbarnen får då tåga över till matsalen på högstadiets sida. Det gäller att gå dit tyst, för högstadiet har lektioner. Barnen klarar det jättefint, de är vana. Efter maten får barnen fortsätta sina lekar på gården. Idag är det en väldigt fin solig höstdag och många barn leker i bara T-skjorta, men barnen är ute mycket också på vintern. Johanna berättar att de då har möjlighet att bl.a. skrinna på en sandplan som ligger nära skolan och åka pulka i en närliggande backe. Idag får barnen leka fritt, men ibland brukar eftispersonalen också leda lekar som barnen kan hoppa in och ut ur. Johanna tipsar om en typ av brännboll (fyra mål) där man ska sparka en boll istället för att använda slagträ. Hon berättar att många av eftisets flickor visade sig sparka långa, fina skott i den här leken fastän de tidigare har varit väldigt osäkra på sig själva gällande bollsport. Nu när de har fått bekräftelse för att de kan sparka bra så har också deras intresse för fotboll väckts och de kommer ibland med och spelar fotboll på eftiset. Också idag spelar ett stort gäng, både flickor och pojkar, fotboll och de ser riktigt skickliga ut.

 

   

Till vänster: Fotboll är populärt. Till höger: Charlotta, Kasper och Jan klättrar.

 

Klockan tre är det dags att gå in till eftiset. Barnen delas upp i de två eftisgrupperna för att ha en högläsningsstund i två olika klassrum. Idag är det ett kapitel ur Födelsedagsmysteriet som läses. Johanna läser högt för barnen medan barnen får följa med bilderna på klassrummets whiteboard. Lampan är släckt och barnen har möjlighet att slappna av efter den intensiva leken ute på skolgården.

Efter högläsningen går några av barnen på körklubb. De som blir kvar får leka fritt. Det finns till exempel möjlighet att rita, leka med lego, fingervirka, sticka och klä ut sig. Utklädningslådan är väldigt populär och barnen kastar sig över den då den lyfts ner. Snart omges jag av åtminstone en katt, en björn, en fin dam och en superhjälte.

   

Till vänster: Lådan med utklädningskläder. Till höger: Superhjälten Osman.

 

Så småningom börjar barnens föräldrar droppa in och eftisdagen går mot sitt slut. Johanna berättar för mig att alla dagar ser lite olika ut även om de för det mesta följer samma mönster, alltså att barnen är ute före och efter mellanmålet och sedan går in vid klockan tre och har högläsning. Eftiset betonar fri lek men med närvarande vuxna eftersom eftiset ju är på barnens fritid. Utgående från vad jag har sett idag så verkar barnen inte ha några som helst problem med att hitta på aktiviteter åt sig själva.

- Ibland känner man sig lite onödig när barnen sysselsätter sig själva och man bara ser på, men det är ju precis så det ska vara, säger Johanna.

Om något barn verkar sysslolöst så hjälper eftispersonalen förstås till att hitta på aktiviteter. Johanna berättar att hon tycker om att spela med barnen eftersom hon då får möjlighet att tala mera med dem på ett naturligt sätt.

Selma visar upp mobilfodralet som hon håller på med. 

 

Ibland har eftiset också mera organiserat program, som t.ex. då de var på bio till Stoa under det föregående läsåret. Det här läsåret ska de få besök av Sixten Lundberg som ska läsa sin berättelse om bibilioteksspöket Biblo för dem. I övrigt så brukar det organiserade programmet mest handla om kortare teman eller projekt. I höst har eftisledarna t.ex. planerat att de ska baka lussebullar med barnen. Bakgrunden till den idén är att alla barn inte visste vad saffran var då de i högläsningen läste boken Saffransmysteriet.

Med anledning av septembers tema ”Idekvarnen” bad jag eftisledarna om praktiska tips och idéer som andra eftisledare kan dra nytta av i sitt arbete. De tipsade om hur man snabbt kan åstadkomma en förändring i utrymmena om man t.ex. har eftiset i ett klassrum där det under dagen pågår annan aktivitet. Med hjälp av små tält som barnen kan krypa in i förändras utrymmets utseende enkelt och barnen har möjlighet att leka mera ostört och åtskilt. Med hjälp av filtar och tält kan man också snabbt och enkelt skapa möjlighet till lugn och ro, vilket är viktigt men kan vara svårt att skapa i klassrum som är inredda för ett annat syfte.

Tack för att jag fick besöka ert fina eftis!    

 

  

Jan, Anna och Charlotta.